iVilnius.lt

Gruodžio 11 13°C

Aš prie meno su MMC
Pagrindinis > Naujienos

Kur Vilniuje gimsta menas? Dirbtuvėje pas Kęstutį Grigaliūną (0)

2015-12-16
Nuotr.: MMC
Lipame į viršutinį Vilniaus grafikos meno centro aukštą pas Kęstutį Grigaliūną, kurio kūrinių turi įsigijęs Modernaus meno centras.

Šiame pastate jis buvo tarp pirmųjų naujakurių.  Pats atliko daug įrengimo darbų. Paskui menininko dirbtuvė pastate keitė savo vietą. Dabar tai – nedidelė palėpė.  Nėra čia nei vandens, nei šildymo. Bet matosi pilkas dangus ir bažnyčios bokštas. 

Nors baigęs grafikos specialybę, bet savęs grafiku nevadina. O ir nebūtų tikslu. Dirbtuvė sausakimša Kęstučio darbų: čia ir medžio pjaustiniai, ir šilkografijos, ir tapyba, ir knygos. Ir, žinoma, priemonės. 

Kokia menininko diena? Ar kiekvieną dieną ateina dirbtuvę? Ne, tik tada, kai turi laiko. Atsakymas gali sugluminti. Kęstutis Grigaliūnas paaiškina. Nuo 2008 sausio prasidėjo kasdienis veik rituališkas ėjimas į Lietuvos ypatingąjį archyvą. Ten peržiūrinėja represuotų žmonių bylas, ieško nuotraukų ir jas perfotografuoja.

Iš šio proceso gimė ne viena paroda, instaliacija, išleistos net keturios knygos. Darbas tęsiasi. Šiuo metu, iki gruodžio 19 dienos, galerijoje „Kairė-dešinė“ yra atidaryta paroda „1944-45“. Ji simboliškai baigia 2008-2014 metais K. Grigaliūno vykdytą pirmosios sovietinės okupacijos Lietuvoje meninį tyrimą. Ja pereinama į naują etapą – „Pokarį“, kuris bus skirtas antrajai sovietinei okupacijai.

Kodėl dailininkui tai svarbu?  Menine forma kalbama apie istorijos skaudulius. Jam įdomi kitokia prieiga – svarbiausia ne konkreti biografija, faktai, bet užfiksuotas žmogus, jo akių išraiška.

Atminties, istorinė tema menininką domino visada.  Pavyzdžiui, Modernaus meno centro kolekcijoje galima pamatyti lino raižinių ciklą „Jurgeliškės“, skirtą tremties temai.

2011 m. „už istorinio laiko atspaudus šiuolaikiniame mene, už skaudžios atminties erdvinį įvaizdinimą“ buvo apdovanotas Lietuvos kultūros ir meno nacionaline premija.

Tad dirbtuvėje nenustebina susidūrimas su „Didele Perkūno statula, laikančia rankoje titnago akmenį“. Pjaustinys, sudarytas iš medinių detalių dėlionės. 

Kęstutis Grigaliūnas dirba be galo daug. Nes daugeliui darbų būdingas serijiškumas, dideli kiekiai. Ir viskas – nugludintos medinės pjaustinių detalės, sudėtingos parodų instaliacijos, šimtai atspaustų šilkografijų ir visa, ką bepaimsim – yra ne tik sumanyta, bet ir atlikta jo paties. Per kiekybę ir pats kūrybos procesas, ir rezultatas įgyja kitas dimensijas.

O ką čia veikia dantų protezų modeliai? Gruodžio 16 dieną galerijoje „Artifex“  atidaryta kita paroda  „Sutemos tirščiausios prieš aušrą“ – šie modeliai jos dalis.

Dar vienos parodos idėja jau kirba galvoje.  Idėjų daug, trūksta tik laiko.

Kitos durys, kurias praversim, ves į Kęstučio Grigaliūno žmonos – menininkės Laisvydės Šalčiūtės dirbtuvę.

Daugiau apie Kęstutį Grigaliūną skaitykite ir jo darbus žiūrėkite MMC tinklalapyje, o apie kūrybinį kontekstą sužinokite Kultūros istorijos skiltyje.

Kęstutis Grigaliūnas, Jurgis Mačiūnas, Vytautas Landsbergis ir Mikalojus Konstantinas Čiurlionis Vilniuje, 2005, drobė, skaitmeninė spauda, fotokoliažas, 75 x 105 cm, MMC kolekcija

 

Kęstutis Grigaliūnas, O lia lia, 2006, drobė, akrilas, 160 x 200 cm, MMC kolekcija

 

Kęstutis Grigaliūnas, Tikra istorija apie Joseph Beuys Nr. 5 (Raudonasis lakūnas pamuša jo lėktuvą. Lėktuvas krenta ir sudūžta), 1998, kartonas, akrilas, 81 x 130 cm, MMC kolekcija

Didmiescio skonis

Visas iVilnius.lt naujienas galite sekti socialiniame tinklalapyje „Facebook“!

Komentarai (0)
Facebook komentarai

Taip pat skaitykite

Naujausi straipsniai

ups